[av_slideshow_accordion slide_type=’image-based’ link=’category’ wc_prod_visible=” prod_order_by=” prod_order=” date_filter=” date_filter_start=” date_filter_end=” date_filter_format=’yy/mm/dd’ items=’5′ offset=’0′ title=’active’ accordion_align=” custom_title_size=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” custom_excerpt_size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” size=’featured’ autoplay=’false’ interval=’5′ lazy_loading=’disabled’ heading_tag=” heading_class=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlqc2yp’]
[av_slide_accordion id=’2458′ title=” heading_tag=” heading_class=” link=’lightbox’ link_target=” av_uid=’av-2u3w4k’][/av_slide_accordion]
[/av_slideshow_accordion]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlxt83k’ admin_preview_bg=”]

1. Aanmelden op Lightspeed

[/av_textblock]

[av_toggle_container initial=’0′ mode=’accordion’ sort=” styling=’av-minimal-toggle’ colors=” font_color=” background_color=” border_color=” colors_current=’custom’ font_color_current=’#d50032′ background_current=” background_color_current=” background_gradient_current_color1=” background_gradient_current_color2=” background_gradient_current_direction=’vertical’ hover_colors=” hover_background_color=” hover_font_color=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlplbyl’]
[av_toggle title=’Foutmelding ‘Invalid User credentials’’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-2k2b5g’]
U krijgt deze melding bij een foutief wachtwoord of gebruikersnaam.
? Merk op dat zowel login als wachtwoord hoofdlettergevoelig zijn.

Gebruik onderstaande link om het wachtwoord te resetten.
⚠️ LET OP, het nieuwe wachtwoord zal op alle iPad’s die gebruikt worden voor het kassasysteem moeten worden ingegeven. Kies hiervoor op de iPad ‘Referenties Uploaden’ .

https://www.lightspeedhq.be/kassasysteem/restaurant/login/
Een reset link wordt automatisch via mail verzonden naar het ingestelde reset e-mail adres.

❌ Omwille van databescherming worden wachtwoorden niet telefonisch doorgegeven.
? Deel wachtwoorden nooit met personeel, maak in de plaats extra gebruikers aan met een eigen wachtwoord en bevoegdheden
[/av_toggle]
[av_toggle title=’Account Blocked’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-31h8lg’]
Bij deze deze melding is uw Lightspeed account nog niet actief of vervallen.

Neem tijdens de kantooruren contact op met Lightspeed Billing op het nummer  ‭+32 9 298 02 73‬


[/av_toggle]
[/av_toggle_container]

[av_hr class=’default’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” av_uid=’av-4cb71g’]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlxt83k’ admin_preview_bg=”]

2. Aanmelden op Apple ID

[/av_textblock]

[av_toggle_container initial=’0′ mode=’accordion’ sort=” styling=’av-minimal-toggle’ colors=” font_color=” background_color=” border_color=” colors_current=’custom’ font_color_current=’#d50032′ background_current=” background_color_current=” background_gradient_current_color1=” background_gradient_current_color2=” background_gradient_current_direction=’vertical’ hover_colors=” hover_background_color=” hover_font_color=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlplbyl’]
[av_toggle title=’Apple-ID Login’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-2qlndg’]
Wachtwoord voor Apple ID  apple@solutions4media.be
Lightspeed1!


? Dit wachtwoord is enkel voor het bijwerken van de Lightspeed App.
Kies ‘wachtwoord opslaan voor updates en gratis aankopen’ op de iPad

⚠️ LET OP, gebruik dit account niet voor iCloud.
Log uit van iCloud indien deze gekoppeld is.

Ga naar iPad instellingen, kies rechtsboven het account en log dan uit
[/av_toggle]
[/av_toggle_container]

[av_hr class=’default’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” av_uid=’av-2r90f8′]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlxt83k’ admin_preview_bg=”]

3. LiteServer

[/av_textblock]

[av_toggle_container initial=’0′ mode=’accordion’ sort=” styling=’av-minimal-toggle’ colors=” font_color=” background_color=” border_color=” colors_current=’custom’ font_color_current=’#d50032′ background_current=” background_color_current=” background_gradient_current_color1=” background_gradient_current_color2=” background_gradient_current_direction=’vertical’ hover_colors=” hover_background_color=” hover_font_color=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlplbyl’]
[av_toggle title=’Foutmelding ‘Kan niet inloggen op LiteServer’’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-2xk7fo’]

Bij deze melding kan de Lightspeed App geen verbinding maken met de LiteServer in uw netwerk.
Dit kan meerdere oorzaken hebben, overloop daarom elke stap van onderstaande checklist!


  1. Kies  ‘Zoek LiteServer’ indien deze melding tevoorschijn komt.
    Zodra u een IP adres ziet staan zoals bijvoorbeeld 192.168.10.20 staan, druk dan hierop. Klaar!

  2. Controleer de iPad WI-FI verbinding
    De iPad dient verbonden te zijn met het ‘Lightspeed’ netwerk. Indien deze verbonden is met vb het gast-wifi dient u links van het wifi-symbooltje p ‘i’ de drukken en ‘vergeet netwerk’ te kiezen.
    Open een website via Safari om na te gaan of er wel degelijk internet toekomt op de iPad.

  3. Staat de LiteServer aan?
    De LiteServer heeft een blauw lampje als deze aanstaat, indien er geen lampje aan is druk dan op de knop aan de voorkant van de LiteServer om deze aan te zetten.⚠️ LET OP, de LiteServer heeft minstens 5 minuten nodig om op te starten, soms zelfs nog langer.

    LiteServer staat rechtop links op de foto.
    Lampje een drukknop aan de voorkant

  4. Controleer of de LiteServer online komt
    U kunt in de backoffice de status van de LiteServer controleren.
    Ga hiervoor naar uw Lightspeed Backoffice > Support

De LiteServer is offline 

De LiteServer is opgestart en online
? Het IP adres is in dit geval 192.168.10.25

[/av_toggle]
[av_toggle title=’Instellen LiteServer’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-31ngd0′]
Indien u de LiteServer opnieuw moet instellen door opnieuw installeren van de Lightspeed Applicatie of aanschaf nieuwe iPad dient u het IP in tegen.

Het IP adres kunt u terugvinden in de Lightspeed backoffice -> Support (links onder)

Het IP adres is in dit voorbeeld 192.168.10.25

Kies bij het aanmelden rechts boven voor ‘Lightspeed Server instellen’ en geeft hier het IP adres in.

[/av_toggle]
[av_toggle title=’Foutmelding ’Dit duurt slecht even, 0%’’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-2pvxg4′]
Deze melding krijgt u als de Lightspeed App verbinding probeert te maken met de LiteServer.
Blijft deze melding dan dient u opnieuw te verbinden, volg goed onderstaande stappen:

  1. Sluit de Lightspeed App volledig af.
    Druk snel 3x op de iPad homeknop en ‘swipe’ Lightspeed naar boven om de App te sluiten.
    iPad Pro of nieuwe iPad: ‘swipe’ helemaal van onder op de iPad naar boven. Eénmaal de App’s in kleine vensters worden weergegeven ‘swipe’ de Lightspeed App naar boven om deze af te sluiten.
  2. Zet de iPad in even in vliegtuigmode
    Ga naar iPad instellingen en schakel voor 30sec. de vliegtuigmode in.
    Bij opnieuw verbinden controleer dat de iPad met de juiste WI-FI is verbonden.
  3. iPad Privacy instelling
    Open opnieuw de Lightspeed App. Kunt u nog steeds niet inloggen en krijgt u de melding ‘Zoek LiteServer’.
    Controleer dan de volgende instelling op de iPad. Instellingen -> Privacy -> Netwerk.
    Geeft Lightspeed toegang tot het netwerk.
  4. Herstart de LiteServer
    Kunt u nog steeds niet inloggen, herstart dan de LiteServer.
    ⚠️ De LiteServer heeft minstens 5 minuten nodig om op te starten. Laat tintussentijd het scherm van de iPad op ‘Zoek LiteServer staan’. Eénmaal het IP adres verschijnt druk dan hierop om te verbinden, Klaar!

[/av_toggle]
[/av_toggle_container]

[av_hr class=’default’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” av_uid=’av-2r90f8′]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlxt83k’ admin_preview_bg=”]

4. Blackbox (FDM) en witte kassa (GSK)

[/av_textblock]

[av_toggle_container initial=’0′ mode=’accordion’ sort=” styling=’av-minimal-toggle’ colors=” font_color=” background_color=” border_color=” colors_current=’custom’ font_color_current=’#d50032′ background_current=” background_color_current=” background_gradient_current_color1=” background_gradient_current_color2=” background_gradient_current_direction=’vertical’ hover_colors=” hover_background_color=” hover_font_color=” alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-khlplbyl’]
[av_toggle title=’Wanneer is mijn blackbox (FDM) geactiveerd?’ tags=” custom_id=”]
De blackbox is actief indien uw kasticket bovenaan de vermelding ‘BTW-Ticket’ en de controlegegevens bevat.

Controlegegevens op BTW ticket

⚠️ Let op, u bent pas in orde als deze controlegevels ook volledig overeenkomen met de gegevens op het FOD-portaal. Bij vervangen van een kassa of blackbox dienen deze gegevens ook te worden bijgewerkt.

? Het geregistreerd kassasysteem (GSK) bevat de volgende serienummers:

  • Serienummer kassa
  • Serienummer blackbox
  • VSC-Kaart ID

? De serienummers worden door de leverancier online aan uw BTW nummer geleverd op het FOD-portaal.
Bij onze klanten dus meestal door Lightspeed BE of Solutions 4 Media.

Nadat de serienummers online geleverd werden ontvangt hierover een instructie e-mail met de stappen om de levering te bevestigingen en de VSC-kaart aan te vragen. Dit is een belangrijk stap.

?Zodra u de VSC-kaart en bijhorende PIN-code heeft ontvangen geeft u ons een seintje voor de activatie van de blackbox. Zonder deze softwarematige activatie bent u dus niet in orde en bent u in principe verplicht om zolang BTW-bonnetjes uit te schrijven.

De VSC-kaart wordt per post opgestuurd

[/av_toggle]
[av_toggle title='”FDM more than 90% full”‘ tags=” custom_id=” av_uid=’av-2auy50’]
Blackbox defect en dient opgestuurd.
[/av_toggle]
[av_toggle title=’“Couldn’t finalize receipt: Blackbox error: FDM is not responding. Verify if it is well connected or try restarting.”’ tags=” custom_id=” av_uid=’av-3rh8l0′]
Blackbox herstart nodig.

Ontkoppel de voeding van de blackbox voor 5 minuten(!). Deze timing is van belang, indien u geen 5 minuten wacht kan de blackbox in protectie gaan.

FDM (blackbox)
Voedingsstekkertje aan de achterkant.

[/av_toggle]
[av_toggle title=’Blackbox foutmelding 208400′ tags=” custom_id=” av_uid=’av-2jvg8k’]
Blackbox in protectie

Blackbox in protectie meestal na een (te) korte stroomonderbreking.
Zet de blackbox zonder spanning voor minstens 5 minuten, trek hiervoor de voedingsstekker uit.

In normale status brand enkel de groene LED.

Blackbox (FDM) 

[/av_toggle]
[/av_toggle_container]